Köpvillkor

Inköp hos oss
Beställningar och köp kan göras direkt via e-handelsbutiken www.horseweb.quickbutik.com. Beställning kan även ske via telefon, e-post eller kontaktformulär via någon av våra hemsidor horserail.se eller horseweb.se. Alla kunder prövas med sedvanlig kreditupplysning innan varorna skickas ut. Vi behandlar personuppgifter i enlighet med Personuppgiftslagen (PUL).

Alla priser är i e-handelsbutiken är angivna i svenska kronor inkl moms. Priset som gäller är det som är angivits den dag kunden gör sin beställning. Priset för frakt betalsa av kunden. Eventuella etra tillägg för fraktkostnad meddelas alltid innan vi skickar varorna.

Vi accepterar kortbetalning, faktura, delbetalning via Klarna samt direktbetalning vid avhämtning. Faktura skickas automatiskt efter utlevererad order med e-post om inget annat överenskommits. Vid försenad betalning av faktura debiteras lagstadgad påminnelseavgift samt dröjsmålsränta. Vid utebliven betalning efter påminnelse lämnas ärendet till Kronofogdemyndigheten.

Personuppgifter
Vi följer de föreskrivna lagar och regler som finns, ex.vis GDPR och vi värnar om den personliga integriteten, Vi behandlar och sparar endast ett minimum av personuppgifter enbart för att kunna fullfölja det avtal som ett köp eller en förfrågan hos oss innebär.

Leverans och frakt 
Vi använder oss oftast av DHL eller Schenker, men andra transportbolag kan komma att användas vid behov. Dina varor levereras direkt till den adress du angivit som leveransadress. För leveranser gäller transport fram till adressen på körbar väg om inget annat anges. Om du bor i ett lägenhetshus levereras varorna till porten. Du får själv flytta varorna från budbilen in till lägenheten eller in på tomten om det inte finns möjlighet för bilen att ta sig in. Mindre sändningar kan komma att levereras till närmaste Service Point. Vid skrymmande eller tyngre sändningar kan det behövas avlastning med truck eller kranbil. Om du inte själv har tillgång till truck eller kranbil måste sändningen köras ut från din närmaste terminal med extra avlastningsservice, och kostnaden för det debiteras dig som kund.

Utkörning till önskad adress kräver att adressen är bemannad, alternativt fullmakt. Fraktbolaget lossar ej gods utan kvittens från ansvarig mottagare. En fullmakt är ett avtal mellan dig som kund och fraktbolaget, och det innebär att du avsäger dig rätten att framföra klagomål på den sändning som levererats (exempelvis transportskador, saknat material eller liknande). Om du inte avtalat om fullmakt eller finns tillgänglig när chauffören kontaktar dig debiteras du kostnaden för återtransport och ny utkörning. Om adressen inte är bemannad under normala arbetstider rekommenderar vi att du begär avisering när ordern läggs. Det innebär att transportören kontaktar dig ett dygn innan leverans.

Leveranstiden för våra produkter kan variera kraftigt beroende på leverantör, säsong och typ av kolli. Du kan se den uppskattade leveranstiden för varje produkt på produktsidan. De varor som finns i lager skickas vanligtvis från oss inom ett par dagar och därefter kan transporten med fraktbolaget ta ytterligare 2-4 dagar. Observera att leveransen beroende på leveransadress eller andra omständigheter kan ta längre tid än så och att vi inte ersätter eventuella arbetskostnader för hantverkare som bokats innan utförd leverans. Om du har särskilda önskemål kring leveransdag ber vi dig kontakta ansvarig säljare eller lagerpersonal.

Om en beställd vara tagit slut i lager kontaktar vi dig med ett nytt leveransbesked. Vi skickar inte ut ordern förrän den är komplett utan att informera er om det. Om en vara är slut och ordern skickas med delad frakt så står vi för den extra frakten.

Du är välkommen att hämta ditt material själv på vårt lager i Holm norr om Halmstad. Lagret ligger på vår gård och ni behöver boka tid för avhämtning av material i förväg. Boka tid via e-post [email protected]

Kontrollera noga din beställning efter leverans och säkerställ att allt material som beställts finns med. Vi vill att du kontaktar oss inom åtta dagar från leveransdatum vid eventuella avvikelser, och kommer inte att hantera ärenden som inkommer senare än åtta dagar efter leveransdatum.

Transportskador
Inspektera godset noga vid avlastning innan leveransen kvitteras. Är godset skadat ska du be transportören att återta det. Kontakta oss så skickar vi nya varor. Mindre skador och/eller skador på emballage ska också noteras vid kvittens. Anmäl alla skador till oss inom 5 arbetsdagar för att vi ska ersätta varorna.

Returer
Som privatperson har du 14 dagars ångerrätt i enlighet med distans- och hemförsäljningslagen.

Innan ni skickar en produkt i retur ta kontakt med oss för att få instruktioner kring hur en retur ska ske. På så sätt ökar vi leveranssäkerheten och kan ge dig som kund en smidigare process med låga kostnader. En retur av produkt ska godkännas av Horseweb Scandinavia AB innan ni skickar produkterna åter. Det är du som beställare som ansvarar för alla transportkostnader. Även vid ångrad order där vara/varor hunnit skickas från vårt lager debiteras du den faktiska kostnaden för frakt samt returfrakt.

Montera inte produkter som är skadade eller som är felaktiga, då kommer vi inte att ersätta dem. Om du fått en felaktig produkt i din leverans ber vi dig kontakta oss snarast möjligt. Vi skickar dig en ny eller ersättningsprodukt utan kostnad och ser till att den felaktiga hämtas upp.

Om du vill returnera produkter som du använt/monterat får du stå för en eventuell värdeminskning som bedöms av Horseweb Scandinavia AB, samt alla transportkostnader.

Produkter som returneras ska vara väl emballerade och i sin originalförpackning, och du som kund är ansvarig i de fall varan skadas eller kommer bort innan vi tagit emot försändelsen. Observera att vi INTE tar emot returer som ej avtalats, och försändelser som skickas tillbaka på felaktigt sätt debiteras med en hanteringskostnad på 250 kr.

Vi tillämpar även 14 dagars returrätt för företag med samma villkor som ovan. Observera att du som företag vid en retur är ansvarig för eventuella transportskador som uppkommer vid returfrakt till oss.

Betalning
I vår e-handels butik så erbjuder vi betalning med kort eller faktura från Klarna (gäller privatpersoner). Vid avhämtning kan du också betala direkt med Swish eller kontant alternativ faktura från oss enligt överenskommelse.

Faktura skickas efter levererat material. Privatpersoner ges 20 dagars betalningstid från fakturadatum, företag 30 dagar från fakturadatum. Vid försenad betalning debiteras lagstadgad påminnelseavgift samt dröjsmålsränta 24% årligen. Vid utebliven betalning efter påminnelse lämnas ärendet till Kronofogdemyndigheten.

Övrigt
Horseweb Scandinavia AB reserverar sig för eventuella skrivfel och ändringar av tekniska data som är utanför vår kontroll. Vi förbehåller oss rätten att avbryta ett köp på grund av felaktig prissättning.

Vi är befriade från åtagandet om åtagandet förhindras av force majeure. Till force majeure räknas krig, omfattande arbetskonflikt, blockad, eldsvåda, miljökatastrof, allvarlig smittspridning, tillkommen eller ändrad lagstiftning, eller annan omständighet som vi inte råder över och som förhindrar oss att fullgöra våra skyldigheter enligt dessa leveransvillkor. I force majeure ingår också myndigheters beslut som påverkar marknad och produkter negativt, t ex restriktioner, varningar, försäljningsförbud etc.